Strona główna Oblicz składkę Wiedza Pomoc

Wypełniłeś już kiedyś formularz?

Wróć do wybranej konfiguracji za pomocą kodu porównania.

Wpisz kod porównania

Wystarczy, że raz wypełnisz dane w naszych formularzach. Po wygenerowaniu propozycji ubezpieczycieli masz możliwość powrotu do nich - za pomocą kodu porównania.

14 maja 2021

Assistance krótkoterminowe – jak i gdzie kupić?

Assistance krótkoterminowe to ubezpieczenie, którego wykupienie powinny rozważyć szczególnie osoby wybierające się na wczasy za granicę samochodem.

Dobrze dobrana polisa gwarantuje uzyskanie pomocy w przypadku awarii, wypadku lub kradzieży pojazdu. Warto jednak zwrócić uwagę na różnice występujące pomiędzy poszczególnymi ofertami – ich zakres różni się w zależności od wybranego wariantu, a w dodatku nie wszyscy ubezpieczyciele oferują taki produkt.

Samodzielne znalezienie korzystnego rozwiązania może być skomplikowane, a przede wszystkim czasochłonne, żmudny proces poszukiwania i porównywania może jednak ułatwić strona VOLETO.PL – skorzystanie z naszej porównywarki to prosty sposób na zapoznanie się z dostępnymi możliwościami w jednym miejscu i zestawienie ze sobą ich szczegółów dla szybkiego wybrania tego najatrakcyjniejszego.

Ubezpieczenie assistance w podróży - jak działa? Kiedy wykupić polisę?

Planując podróż zagraniczną własnym autem, warto zadbać o jego ubezpieczenie. Dzięki temu niezależnie od powodu wyjazdu, czy są to wymarzone wakacje, czy odwiedziny u krewnych, mamy pewność, że nawet w przypadku pojawienia się komplikacji, na przykład awarii, wypadku lub kradzieży pojazdu, otrzymamy niezbędne wsparcie, a cała sytuacja nie będzie dla nas związana ze stresem i dodatkowymi kosztami. W Polsce z takimi problemami jesteśmy w stanie uporać się samodzielnie, za granicą musimy jednak liczyć się również z barierą językową i nieznajomością lokalnych przepisów. Z pomocą przychodzi w podobnych sytuacjach właśnie assistance krótkoterminowe. Samochód, którym się poruszamy, będzie dzięki niemu odpowiednio zabezpieczony, a my będziemy mogli cieszyć się wakacjami bez niepotrzebnych zmartwień.

Czas trwania i zakres polisy

Zarówno długość okresu ochrony, jak i jej rodzaj należy dobrać pod kątem swoich potrzeb. W zależności od tego, jak długą podróż mamy w planach, możemy wybrać okres 7, 14 lub 30 dni, z kolei zakres polisy może obejmować m.in.:

  • naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia,
  • holowanie w przypadku awarii,
  • samochód zastępczy, którym możemy kontynuować naszą podróż,
  • pożyczkę na pokrycie kosztów,
  • nocleg, jeżeli naprawa jest możliwa w ciągu kilku dni,
  • pomoc prawną oraz wsparcie tłumacza,
  • pomoc medyczną.

Kiedy dokonać zakupu?

Klienci często nie zdają sobie sprawy, że ubezpieczenie assistance krótkoterminowe posiada tzw. okres karencji, czyli określony czas, jaki musi upłynąć od momentu zakupu do rozpoczęcia działania. Jest to więc bardzo istotna kwestia, której przeoczenie może sprawić, że mimo wykupienia polisy, nie zapewnia nam ona ochrony, ponieważ nie jest jeszcze aktywna.

Przykład:

Wyjeżdżamy za granicę 15 czerwca i przypomnieliśmy sobie o możliwości wykupienia ubezpieczenia assistance. Wykupujemy je 13 czerwca. Po dokonaniu wszystkich opłat jesteśmy przekonani, że możemy spokojnie ruszać w drogę. Niestety w zawieranej umowie nie doczytaliśmy, że okres karencji w przypadku wybranej przez nas polisy wynosi 14 dni, co oznacza, że z usług assistance będziemy mogli skorzystać dopiero po upływie tego terminu. W wyniku przeoczenia zapisu o karencji, w czasie trwającego dwa tygodnie wyjazdu z ochrony będziemy mogli cieszyć się jedynie przez ostatnie dwa dni.

Uwaga!

Często popełnianym błędem jest mylenie assistance krótkoterminowego z mini assistance. W rzeczywistości są to dwa różne produkty, oferujące nam zupełnie inny zakres wsparcia, a taka pomyłka może okazać się dla nas kosztowna w przypadku podróży zagranicznej. Dlaczego? Mini assistance to rodzaj ubezpieczenia, które najczęściej gwarantuje ochronę tylko w przypadku kolizji i to w ograniczonym zakresie, np. holowanie do 150 km od miejsca zdarzenia – z reguły nie obejmuje więc awarii ani kradzieży. Zdarza się również, że chroni nas tylko na terenie Polski. Możemy dostać je gratis przy zakupie OC.

Na co zwracać uwagę wybierając ubezpieczenie assistance krótkoterminowe?

Warto pamiętać, że assistance krótkoterminowe nie jest częścią usług każdej firmy ubezpieczeniowej. Możliwe więc, że nie będziemy mieli szansy na jego wykupienie u naszego ubezpieczyciela, a takiego produktu będziemy musieli szukać wśród dostępnych na rynku rozwiązań. O czym warto wtedy pamiętać?

  • Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU)

W OWU znajdują się szczegółowe zapisy dotyczące działania polisy, m.in. zakres ochrony, jaki zapewnia oraz zasady regulujące wypłacanie należnych świadczeń. W dokumencie wskazane powinny być również przypadki, w których ubezpieczyciel ma prawo do odmowy zrealizowania usługi. Zapoznanie się z dokładnymi informacjami na temat oferty pozwoli na rzetelną ocenę jej atrakcyjności oraz korzyści płynących z jej wybrania.

  • Możliwość wykupienia polisy assistance krótkoterminowego niezależnie od OC

Nawet w zakładach ubezpieczeniowych, w których taką ochronę można dokupić, może być ona oferowana na różnych warunkach. To bardzo istotne, ponieważ nie każda firma pozwala na wykupienie ubezpieczenia assistance na krótki termin bez OC lub AC. Przeglądając oferty warto więc zwrócić uwagę na tę kwestię – w ten sposób unikniemy porównywania rozwiązań, które nie są dla nas dostępne, co pozwoli zaoszczędzić czas.

  • Wiek auta

Wykupienie polisy dla nowego auta nie powinno stanowić problemu, sytuacja może być jednak nieco bardziej skomplikowana w przypadku tych starszych – część ubezpieczycieli określa górną granicę wieku dla ubezpieczanych pojazdów. Co istotne wymagania te mogą różnić się w zależności od wybranego wariantu.

  • Obszar ochrony

Jeżeli ochrony potrzebujemy w konkretnym przypadku, na przykład z powodu wyjazdu za granicę w celach turystycznych, warto upewnić się, że w kraju, do którego się wybieramy, wybrana przez nas polisa będzie obowiązywać – w większości przypadków assistance krótkoterminowe będzie nas chronić na terenie Europy, jest to jednak szczególnie ważne, jeśli planujemy dalszą podróż. Kolejną kwestią, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jest limit holowania pojazdu, czyli maksymalna odległość, na jaką nasz samochód może zostać przetransportowany z miejsca zdarzenia w ramach usługi holowania.

  • Analiza kosztów

Z powodu różnic w zakresie usług, automatyczne wybieranie najtańszego wariantu wcale nie jest jednoznaczne z największymi oszczędnościami – by wybrać opłacalne rozwiązanie, warto skupić się na stosunku ceny do poziomu oferowanej ochrony i na tej podstawie zdecydować, która opcja będzie dla nas najkorzystniejsza.

Przykład:

Porównujemy koszty zakupu ubezpieczenia OC i AC. Najkorzystniejszą ofertę proponuje nam ubezpieczyciel A. Przypominamy sobie, że planujemy wyjazd za granicę i postanawiamy dopytać o assistance na 14 dni. Okazuje się, że ubezpieczyciel A nie ma takiego produktu w ofercie, ale może zaproponować nam ubezpieczenie assistance na cały rok. Dostaliśmy też ofertę od ubezpieczyciela B, która spełnia nasze oczekiwania związane z zakresem polisy. Kiedy porównujemy koszty pakietu OC i AC z assistance całorocznym od firmy A z pakietem OC i AC z assistance na 14 dni od ubezpieczyciela B, może się okazać, że są one do siebie bardzo zbliżone. W takiej sytuacji możemy skorzystać z porównywarki VOLETO.PL, by łatwo i szybko wybrać korzystniejsze rozwiązanie.

O czym należy pamiętać wzywając pomoc w ramach usługi assistance?

Posiadając ubezpieczenie assistance mamy prawo do wezwania pomocy w sytuacji, którą obejmuje nasza polisa – w zależności od wybranej opcji może być to kolizja, awaria lub kradzież. O tym, w jakim zakresie możemy skorzystać z usługi assistance, warto dowiedzieć się więcej jeszcze przed wyjazdem, a w razie jakichkolwiek dodatkowych pytań skontaktować z ubezpieczycielem w celu rozwiania wątpliwości, np. poprzez infolinię. Jest to istotne, ponieważ wszelkiego rodzaju problemy drogowe, szczególnie za granicą, związane są często z dużym stresem, który możemy ograniczyć, wiedząc, na jaką pomoc możemy liczyć.

Jak wezwać pomoc?

Najlepszym sposobem na zgłoszenie zdarzenia jest kontakt telefoniczny z infolinią lub centrum alarmowym ubezpieczyciela. Pomoc dostępna jest 24 godziny na dobę, niezależnie od dnia tygodnia, a numer, z którego możemy w tym celu skorzystać, znajduje się na naszej polisie. Warto zapisać go również w swoim telefonie. Niektóre firmy umożliwiają również kontakt za pośrednictwem internetu lub poprzez aplikację mobilną.

Co będzie Ci potrzebne?

W czasie rozmowy z przedstawicielem ubezpieczyciela musimy podać następujące informacje: nasze dane kontaktowe, numer polisy, numer rejestracyjny oraz markę i model samochodu, którego dotyczy zgłoszenie, miejsce oraz przebieg zdarzenia, a także określić zakres pomocy, jakiej potrzebujemy.

O czym musisz pamiętać?

  • Należy podać przyczynę wezwania pomocy. Polisy często zapewniają możliwość jednorazowego skorzystania z usługi w przypadku danej awarii. Jeśli więc w czasie trwania umowy zgłaszaliśmy już takie samo zdarzenie, w przypadku powtórnego wystąpienia problemu pomoc może nie być dla nas dostępna.
  • Jeśli korzystamy z usługi holowania, powinniśmy dokładnie sprawdzić przedstawione przez kierowcę holownika dokumenty, chodzi tu w szczególności o wpisany limit holowania. Niedopatrzenie może kosztować nas niepotrzebne nerwy i czas potrzebny na wyjaśnienie pomyłki w trakcie transportu auta.

Korzystanie z samochodu zastępczego – co warto wiedzieć?

  • Najważniejszą rzeczą, o której musimy pamiętać, jest fakt, że możliwość otrzymania auta zastępczego przysługuje nam tylko w momencie skorzystania z usługi holowania.
  • Kolejną istotną kwestią jest wysokość udziału własnego w pokrywaniu ewentualnych szkód, do których doszło w czasie korzystania z auta – warto sprawdzić również, czy istnieje możliwość wykupienia tego udziału.
  • Ponieważ to my odpowiadamy za szkody powstałe w czasie, kiedy auto znajduje się w naszych rękach, powinniśmy dobrze je obejrzeć przed wynajęciem. Wszystkie istniejące już uszkodzenia, np. zarysowania na lakierze, powinny być wcześniej zgłoszone w wypożyczalni, by nie zostały zapisane na nasze konto.
  • Należy upewnić się też co do tego, na jaki okres udostępniony zostaje nam samochód zastępczy.

Dlaczego warto wykupić ubezpieczenie assistance za granicę?

Dodatkowa polisa to dodatkowy wydatek. Jednak oszczędności, które zapewnia rezygnacja z tego rozwiązania są tylko pozorne – awaria czy wypadek może przytrafić się nam w najmniej oczekiwanym momencie, a wtedy brak ochrony stanie się zdecydowanie większym obciążeniem dla naszego budżetu. Wybierając dopasowane do naszych potrzeb ubezpieczenie assistance na okres planowanej podróży unikamy stresu w przypadku problemów z samochodem, a kiedy nie musimy zamartwiać się ewentualnymi kosztami napraw czy transportu, możemy w pełni cieszyć się wyjazdem.

 

Autor wpisu: Piotr Kaczmarzyński

Jestem absolwentem Politechniki Łódzkiej. Z ubezpieczeniami związany jestem od 1998 roku. Współpracowałem i współpracuje z pośrednikami ubezpieczeniowymi. Cenię sobie to, że jestem niezależny, bo nie byłem i nie jestem związany z żadnym ubezpieczycielem. Zawsze doradzałem i nadal doradzam w sposób maksymalnie obiektywny. Wychodzę z prostego założenia, że zadowolony klient to pewne źródło poleceń. Jak do tej pory świetnie się to sprawdza.

Staram się być na bieżąco z tym co się dzieje na rynku ubezpieczeń zarówno w sferze polis jak i odszkodowań.

Mam nadzieję, że moje sugestie i podpowiedzi spowodują, że będziesz kolejnym zadowolonym klientem.

Wiedza o ubezpieczeniach

Promo baner

Kup ubezpieczenie Assistance najlepsze dla Twojego samochodu

Wybierając Voleto zyskujesz najatrakcyjniejsze propozycje ubezpieczeń na rynku.

Oblicz najniższą składkę

VOLETO używa plików cookie, aby ulepszać serwis. Dowiedz się więcej